ΠΛΑΤΩΝΑΣ : «Μια από τις τιμωρίες που δεν καταδέχεσαι να ασχοληθείς με την πολιτική, είναι ότι καταλήγεις να σε κυβερνούν οι κατώτεροί σου»
ΠΛΟΗΓΗΣΗ

Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη : Από τη σύλληψη στο ναυάγιο

Πρόκειται για ένα project που έχει απασχολήσει πολιτικούς, διπλωμάτες, επιχειρηματίες, δημοσιογράφους και έχει περάσει «από σαράντα κύματα» στα 20 περίπου χρόνια που μεσολάβησαν από τη γέννηση της ιδέας, την προετοιμασία της υλοποίησης και τελικά το ναυάγιο που είχε αναγγελθεί τον τελευταίο χρόνο και σφραγίστηκε χθες (07/12/2011).
Burgas - Alexandroupolis pipeline project | 

Πρόκειται για ένα project που έχει απασχολήσει πολιτικούς, διπλωμάτες, επιχειρηματίες, δημοσιογράφους και έχει περάσει «από σαράντα κύματα» στα 20 περίπου χρόνια που μεσολάβησαν από τη γέννηση της ιδέας, την προετοιμασία της υλοποίησης και τελικά το ναυάγιο που είχε αναγγελθεί τον τελευταίο χρόνο και σφραγίστηκε χθες (07/12/2011).

Ιδού οι βασικοί σταθμοί αυτής της πορείας:

Το ιστορικό του αγωγού

1993: Το στέλεχος του ομίλου Λάτση Νίκος Γρηγοριάδης (δεν βρίσκεται στη ζωή) παρουσιάζει στον τότε πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη την ιδέα και τη σκοπιμότητα του έργου της κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.

1994 Μόσχα, 22-23 Νοεμβρίου: Συνάντηση ελληνικών (Λάτσης - Κοπελούζος) και ρωσικών εταιρειών (Gazprom & Ρωσικό Ινστιτούτο Μελετών). Υπογραφή Μνημονίου για τη μελέτη του έργου.

Αθήνα 18-20 Δεκεμβρίου: Επίσκεψη του αντιπρόεδρου της ρωσικής κυβέρνησης Νταβιντόφ και υπογραφή μνημονίου με τον τότε υπουργό Βιομηχανίας Κ. Σημίτη.

1997 Σόφια, 16-17 Οκτωβρίου: Τριμερής συνάντηση εμπειρογνωμόνων. Υπογραφή Πρωτοκόλλου για την προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού της μελέτης βιωσιμότητας του αγωγού.

1998 Αθήνα 24 Φεβρουαρίου: Σύσταση Κοινοπραξίας ΔΕΠ-ΘΡΑΚΗ από τη ΔΕΠ (σήμερα ΕΛ.ΠΕ.) με ποσοστό 25% και τους ομίλους Λάτση - Κοπελούζου με ποσοστό 75%. Σκοπός της, η χρηματοδότηση της μελέτης σκοπιμότητας και του βασικού σχεδιασμού του έργου.

2002 Μόσχα, 30 Ιανουαρίου: Συνάντηση της τριμερούς επιτροπής εργασίας. Ολοκλήρωση, αξιολόγηση και έγκριση των αποτελεσμάτων των μελετών.

2003 Αθήνα, 23 Ιανουαρίου: Υπογραφή μνημονίου συνεργασίας κατά τηv περίοδο υλοποίησης του έργου. Τελικά, δεν το υπέγραψε ρωσική πλευρά

2005 Μόσχα. 26 - 27 Ιαvoυαρίου: Συνάντηση της τριμερούς επιτροπής εργασίας και σύσταση της ομάδος πρωτοβουλίας των εταιρειών. Υπογραφή πρωτοκόλλου.

2005 Σόφια 12 Απριλίου: Υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας για την προώθηση της κατασκευής του.

2006 Αθήνα. 4 Σεπτεμβρίου: Τριμερής συνάντηση κορυφής μεταξύ του Ρώσου προέδρου Βλαντιμίρ Πούτιν, του προέδρου της Βουλγαρίας Γκεόργκι Παρβάνοφ και του Έλληνα πρωθυπουργού Κώστα Καραμανλή που οδήγησε οε συμφωνία μεταξύ των τριών ηγετών.

2007 Μπουργκάς Βουλγαρίας, 7 Φεβρουαρίου: Μονογράφεται το κείμενο της συμφωνίας.

2007 Αθήνα 15 Μαρτίου: Ο πρόεδρος Πούτιν και ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής παρίστανται στην υπογραφή της συμφωνίας στο Προεδρικό Μέγαρο.

11 Ιουνίου 2010: η βουλγαρική πλευρά ανακοίνωσε την αποχώρησή της από το σχέδιο υλοποίησης του αγωγού, καθώς εξέφρασε αντιρρήσεις για τη δυνατότητα αποδοχής της περιβαλλοντικής μελέτης. Την εν λόγω μελέτη έκανε δεκτή η ελληνική πλευρά στις 27 Ιουλίου 2010.

5 Νοεμβρίου 2011: Η ματαίωση του έργου φάνηκε να αποφεύγεται όταν δόθηκε θετική αξιολόγηση από το βουλγαρικό υπουργείο περιβάλλοντος σε νέα περιβαλλοντική μελέτη, για το τμήμα που αφορούσε το λιμάνι του Μπουργκάς.

7 Δεκεμβρίου 2011: η βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε την επίσημη αποχώρησή της από το σχέδιο, προτείνοντας αμοιβαία υποχώρηση όλων των εταίρων (Βουλγαρίας, Ρωσίας, Ελλάδας). Σε περίπτωση που κάτι τέτοιο δεν συμβεί, η Βουλγαρία θα αποσυρθεί μετά την πάροδο δωδεκαμήνο.

Τρίτη, 27 Δεκεμβρίου 2011 : Κάλυψη των δαπανών στις οποίες προέβη η Ρωσία για τον σχεδιασμό του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη, θα απαιτήσει η Μόσχα από τη Σόφια όπως ανακοίνωσε στους δημοσιογράφους ο Ρώσος υπουργός Ενέργειας Σεργκέι Σμάτκο.

«Πρέπει να πραγματοποιηθεί απογραφή των δαπανών που έγιναν και σύμφωνα με τις υφιστάμενες διαδικασίες θα υποβληθούν στη βουλγαρική πλευρά για εξόφληση», δήλωσε ο ρώσος υπουργός. Ο Σματκό είπε επίσης ότι η Ρωσία έλαβε έγκαιρα μέτρα για την κατασκευή νέων αγωγών και σήμερα τίποτα δεν απειλεί τη σταθερότητα των ρωσικών εξαγωγών πετρελαίου.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Το συνολικό μήκος του αγωγού πετρελαίου Μπουργκάς – Αλεξανδρούπολης διαμέτρου 36 ιντσών υπολογιζόταν περίπου σε 280 km τα 135 εκ των οποίων θα εκτείνονταν επί ελληνικού εδάφους, ενώ τα υπόλοιπα 145 km επί βουλγαρικού εδάφους. Προβλεπόταν επίσης η δημιουργία τερματικού σταθμού φορτοεκφόρτωσης αργού πετρελαίου στον λιμένα της Αλεξανδρούπολης με ειδικές λιμενικές εγκαταστάσεις και αποθηκευτικούς χώρους συνολικής χωρητικότητας 650.000 μετρικών τόνων.

Στον σχεδιαζόμενο εξοπλισμό προσθέτονταν ειδικές υποδομές για πλωτές εξέδρες φόρτωσης δεξαμενόπλοιων. Ανάλογες εγκαταστάσεις επρόκειτο να δημιουργηθούν στο Μπουργκάς και παράλληλα θα ξεκινούσαν και οι εργασίες για την κατασκευή του υπόγειου αγωγού, που θα συνέδεε τους δύο λιμένες. Ο αγωγός προβλεπόταν να έχει δυνατότητα μεταφοράς 35 έως 50 εκατ. τόνων αργού πετρελαίου ετησίως.
ΔΙΑΔΩΣΕΤΟ
ΣΥΝΘΗΜΑ ΚΙΝΗΜΑτος

Archi Damos

ΚΙΝΗΜΑτίας : «Εις υγείαν των πρώην ΚΚΕδων που μαθήτευσαν στο ΠΑΣΟΚ και σήμερα παίρνουν το πτυχίο τους στα θρανία του ΣΥΡΙΖΑ με δάσκαλο τον Καμμένο Πάνο».

ΚΑΝΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ στο DISQUS, ΤΣΑΜΠΑ ΕΙΝΑΙ!: