ΠΛΑΤΩΝΑΣ : «Μια από τις τιμωρίες που δεν καταδέχεσαι να ασχοληθείς με την πολιτική, είναι ότι καταλήγεις να σε κυβερνούν οι κατώτεροί σου»
ΠΛΟΗΓΗΣΗ

Διασυνδετήριος Αγωγός Eastern Mediterranean Pipeline

East Med | 10/04/2017
East Med | 10/04/2017 | 

Τη διετία 2011 - 2012, η ΔΕΠΑ διερεύνησε τη δυνατότητα κατασκευής του αγωγού Eastern Mediterranean Pipeline (EastMed) με στόχο την απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Λεβαντίνης στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.

Το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου θα κατευθύνεται υποθαλάσσια προς την Κύπρο, στη συνέχεια προς τις ακτές της Κρήτης, και ακολούθως, μέσω της Πελοποννήσου και της Δυτικής Ελλάδας, στην Ιταλία. Στη γειτονική μας χώρα θα φθάνει μέσω του αγωγού IGI - Poseidon (ΠΟΣΕΙΔΩΝ), που θα συνδέεται με τον EastMed στο Φλωροβούνι της Θεσπρωτίας. Από τον Ιούλιο του 2014, η διαχείριση του Έργου ανήκει στην θυγατρική της ΔΕΠΑ «ΥΑΦΑ - ΠΟΣΕΙΔΩΝ», στην οποία συμμετέχει ισομερώς η ιταλική Edison.

Ο αγωγός EastMed εντάχθηκε στον Κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest – PCIs) της ΕΕ, το 2013. Βάσει του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 347/2013, η συμμετοχή του σε αυτόν ανανεώθηκε το 2015. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε η συγχρηματοδότησή του από την ΕΕ για τη Δράση «Eastern Mediterranean Νatural Gas Pipeline - Pre-Feed Studies».

Το σύνολο των ανωτέρω συγχρηματοδοτούμενων μελετών που εκπονήθηκαν στο πλαίσιο των Pre-Feed Studies καταστούν σαφή την τεχνική εφικτότητα, την οικονομική βιωσιμότητα και την εμπορική ανταγωνιστικότητα του Έργου. Επίσης, επισημαίνουν την προστιθέμενη αξία του αγωγού EastMed, αλλά και το συμπληρωματικό του χαρακτήρα, στο πλαίσιο των προοπτικών εξαγωγής του φυσικού αερίου της Νοτιοανατολικής Μεσογείου για την ενίσχυση της ενεργειακής ασφάλειας της Ευρώπης.

Σύμφωνα με τις εν λόγω μελέτες, η σχεδιαζόμενη δυναμικότητα του αγωγού είναι 10 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ. α.) ετησίως, με δυνατότητα να ανέλθει στα 16 δισ. κυβ. μέτρα φ. α.. Σημειώνεται ότι ανάλογα έργα, αναφορικά με τη δυσκολία υλοποίησής τους λόγω του θαλάσσιου βάθους, είτε έχουν ήδη κατασκευασθεί και λειτουργούν με επιτυχία (αγωγός Medgas Αλγερία - Ισπανία), είτε είναι σε φάση έναρξης κατασκευής (αγωγός Galsi Αλγερία - Ιταλία).

Επισημαίνεται ότι η ανάπτυξη του αγωγού EastMed χαίρει εξαρχής της στήριξης τόσο των Κυβερνήσεων των κρατών από τα οποία θα διέρχεται, όσο και της ΕΕ, όπως προαναφέρθηκε. Επιπρόσθετα, τα συμπεράσματα των προαναφερόμενων συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. μελετών δίνουν νέα ώθηση στην ανάπτυξη του Έργου, μέσω της ανάληψης πρωτοβουλιών σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο. Μέσα στο νέο αυτό πλαίσιο, στις αρχές Απριλίου 2017 οι Υπουργοί Ενέργειας Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και Ιταλίας υπέγραψαν παρουσία του Ευρωπαίου Επιτρόπου Κλιματικής Αλλαγής και Ενέργειας Μιγκέλ Αρίας Κανιέτε Κοινή Διακήρυξη για την περαιτέρω συστηματική παρακολούθηση και προώθηση της ανάπτυξης του Έργου.

depa.gr
ΔΙΑΔΩΣΕΤΟ
ΣΥΝΘΗΜΑ ΚΙΝΗΜΑτος

Archi Damos

ΚΙΝΗΜΑτίας : «Εις υγείαν των πρώην ΚΚΕδων που μαθήτευσαν στο ΠΑΣΟΚ και σήμερα παίρνουν το πτυχίο τους στα θρανία του ΣΥΡΙΖΑ με δάσκαλο τον Καμμένο Πάνο».

ΚΑΝΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ στο DISQUS, ΤΣΑΜΠΑ ΕΙΝΑΙ!:

3 ΣΧΟΛΙΑ:

  1. Στον προϋπολογισμό των ΗΠΑ το νομοσχέδιο «EastMed Act»

    Μέρος του προϋπολογισμού της γενικής κυβέρνησης των ΗΠΑ αποτελεί πλέον το ελληνικού ενδιαφέροντος νομοσχέδιο «EastMed Act», καθώς έχει συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο κατανομής κονδυλίων (appropriations bill) η επικύρωση του οποίου αναμένεται να τεθεί σε ψηφοφορία στην Ολομέλεια της Βουλής και της Γερουσίας εντός της εβδομάδας. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ρυθμίζει τη χρηματοδότηση του μεγαλύτερου εύρους των λειτουργιών της αμερικανικής κυβέρνησης.

    Η συγκεκριμένη εξέλιξη σηματοδοτεί αλλαγή πλεύσης στην πορεία του «EastMed Act», καθώς αν ο προϋπολογισμός της γενικής κυβέρνησης υπερψηφιστεί από το Κογκρέσο, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ θα τον υπογράψει ως νόμο του κράτους. Το γεγονός αυτό θα αποτελεί ουσιαστικά επικύρωση του «EastMed Act» και ως εκ τούτου δεν θα χρειαστεί να διεξαχθούν ξεχωριστές ψηφοφορίες στο Κογκρέσο για την έγκρισή του.

    Η ενσωμάτωση σχετικών νομοσχεδίων στον προϋπολογισμό αποτελεί μια πάγια τακτική που ακολουθείται συνήθως για νομοσχέδια τα οποία χαρακτηρίζονται ως προτεραιότητα και χαίρουν διακομματικής στήριξης. Σημειώνεται ότι το «EastMed Act» είχε κατατεθεί και στα δύο νομοθετικά σώματα, έχοντας εξασφαλίσει ισχυρή διακομματική υποστήριξη.

    Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φίλης Κωνσταντίνος : «Οι υπογραφές για τον EastMed είναι το επιστέγασμα των προσπαθειών που άρχισαν το 2010 και το 2011»

    Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων Κωνσταντίνος Φίλης δίνει όλες τις απαντήσεις στα ερωτήματα για τον αγωγό EastMed για τον οποίο πέφτουν οι υπογραφές.

    Η υπογραφή για τον αγωγό φυσικού αερίου Eastmed από την Ελλάδα, την Κύπρο και το Ισραήλ την Πέμπτη στην Αθήνα αποτελεί μία κομβική στιγμή στο μεγάλο γεωστρατηγικό παιχνίδι που παίζεται τους τελευταίους μήνες στην Ανατολική Μεσόγειο. Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Διεθνών Σχέσεων, Κωνσταντίνος Φίλης δίνει για λογαριασμό των αναγνωστών του Νews24/7 απλές απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα που μπαίνουν.

    Τι σηματοδοτούν οι υπογραφές μεταξύ από τις τρεις χώρες κ. Φίλη;

    Πρόκειται για ένα πρώτο βήμα που γίνεται στο ανώτερο δυνατό επίπεδο καθώς θα υπογράψουν δύο Πρωθυπουργοί και ένας Πρόεδρος. Προφανώς και αποτυπώνει τον υψηλότερο βαθμό δέσμευσης από τις τρεις πλευρές. Σε ότι αφορά ειδικά την Ελλάδα είναι το επιστέγασμα των προσπαθειών που άρχισαν το 2010 και το 2011 για την προώθηση του συγκεκριμένου σχεδίου.

    Μπορεί να είναι το πρώτο σημαντικό βήμα, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα οδηγηθούμε αυτομάτως στην υλοποίηση. Απομένουν να γίνουν ακόμα πολλά ακόμη βήματα ενώ το ήδη υψηλό κόστος των 6 δισεκατομμυρίων μπορεί να ανέβει και άλλο.

    Για ποιο λόγο;

    Οι τεχνικές δυσκολίες που παρουσιάζει το έργο είναι αξιοσημείωτες, όχι όμως και ανυπέρβλητες. Ομως σε περίπτωση που μπει στο πρότζεκτ και η Ιταλία, θα πρόκειται για σχέδιο που θα περιλαμβάνει τρία μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ιταλία, Ελλάδα, Κύπρος) κάτι που σημαίνει ότι περιορίζεται και το ρίσκο που πάντα έχει ένα τέτοιο εγχείρημα.

    Γιατί ο Eastmed θεωρείται τόσο σημαντικός;

    Το πρότζεκτ είναι σημαντικό γιατί, εφόσον ολοκληρωθεί, αναμένεται να συμβάλλει στην τροφοδοσία της Ευρωπαϊκής Ενωσης με φυσικό αέριο αλλά οι ποσότητες δεν είναι τέτοιες που μπορούν να αλλάξουν τα δεδομένα. Η Ανατολική Μεσόγειος θα λειτουργήσει συμπληρωματικά στην όλη διαδικασία τροφοδότησης.

    Γιατί "ενοχλεί" την Τουρκία και τα σχέδιά της;

    Αν και εφόσον το σχέδιο κατασκευής τεθεί σε εφαρμογή (μιλάμε για ένα χρονικό διάστημα ίσως και πέντε ετών από σήμερα) και επειδή είναι ένα πρότζεκτ που αφορά χώρες τις οποίες η Τουρκία τις προσεγγίζει με εχθρότητα, σαφώς και την ενοχλεί. Η Τουρκία έχει μία μανιχαϊστική αντίληψη των πραγμάτων, ή άσπρο ή μαύρο. Επίσης, ο αγωγός θα περάσει μέσα από περιοχές που η Αγκυρα τις θεωρεί περιοχές της θαλάσσιας δικαιοδοσίας της.

    Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι η Τουρκία έστειλε το πρώτο πλωτό της γεωτρύπανο στα βορειοδυτικά της Πάφου, κοντά στο σημείο από τον οποίο θα περάσει και ο Eastmed. Ηταν ένα απόλυτο μήνυμα αντίθεσής για το σχέδιο το οποίο δεν την περιλαμβάνει. Η Τουρκία στερείται αυτοκυριαρχίας, δεν έχει την καθαρότητα να καταλάβει ότι τα πράγματα δεν είναι έτσι όπως τα αντιλαμβάνεται. Υπάρχει αρκετό αέριο για όλους. Αλλά η Αγκυρα έχει τη λογική του πάρ'τα όλα, θέλει να έχει τα πάντα, θέλει να γίνει και διαμετακομιστής.

    Μήπως παίζει ρόλο στη στάση της το γεγονός ότι εξαρτάται πολύ από τις εισαγωγές ενέργειας;

    Σαφώς η Τουρκία έχει τεράστια ποσοστά εξάρτησης από τις εισαγωγές ενέργειας και ενδιαφέρεται ιδιαίτερα να τα περιορίσει, κυρίως από χώρες όπως η Ρωσία από την οποία εισάγει το 53% των αναγκών της σε ενέργεια, άσχετα αν οι σχέσεις των δύο είναι καλές αυτήν την εποχή. Είναι, άρα, πολύ λογικό να ενδιαφέρεται για το αέριο της Ανατολικής Μεσογείου, είναι μία διψασμένη αγορά. Μην ξεχνάμε επίσης ότι η ενέργεια είναι και γεωπολιτικό όπλο. Αν δεν έχεις πρόσβαση σ' αυτό, κινδυνεύεις να δεις άλλες χώρες να αναβαθμίζονται γεωπολιτικά.

    https://www.news247.gr/kosmos/k-filis-gia-eastmed-i-toyrkia-enochleitai-giati-ta-thelei-ola-dika-tis.7557348.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 21/03/2019 | Μανιάτης Γιάννης : Ο «EastMed είναι έργο ΠΑΣΟΚ»

    Ο αγωγός φυσικού αερίου East Med είναι έργο ΠΑΣΟΚ, τονίζει σε δήλωσή του ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ και πρώην υπουργός Γ. Μανιάτης, με αφορμή τη συνάντηση των ηγετών Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ, με τη συμμετοχή του υπουργού Εξωτερικών των ΗΠΑ στην Ιερουσαλήμ.

    Παράλληλα ο κ. Μανιάτης υπενθυμίζει ότι ο κ. Τσίπρας υπονόμευε ως αρχηγός της αντιπολίτευσης τον East Med και τον καλεί να τον στηρίξει και όταν επανέλθει στην αντιπολίτευση.

    Αναλυτικά η δήλωση του κ. Μανιάτη:

    «Μια ακόμη τετραμερής συνάντηση για τον αγωγό φυσικού αερίου EastMed, μετά την πρώτη, το 2011. Η πατριωτική παρέμβαση του ΠΑΣΟΚ, που σχεδίασε και προώθησε το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο της Μεσογείου, αναδεικνύει την Ελλάδα σε ενεργειακό κόμβο της Ανατ. Μεσογείου.Τρομοκρατούσαν τη ΔΕΠΑ, να μην αναθέσει τις μελέτες. Υποχρεώθηκα να στείλω προσωπική επιστολή - εντολή.

    Χαίρομαι που ο Α. Τσίπρας στηρίζει τον EastMed, που διαρκώς υπονόμευε ως αρχηγός της αντιπολίτευσης όταν τον εντάξαμε στα χρηματοδοτούμενα ευρωπαϊκά έργα PCIs. Ελπίζω να το θυμάται και όταν θα επανέλθει σε λίγους μήνες στην αντιπολίτευση.

    Ταυτόχρονα, έχουν παγώσει τις έρευνες υδρογονανθράκων σε Ιόνιο και νότια Κρήτης, για τα κοιτάσματα που θα τροφοδοτήσουν τον EastMed. Η Ελλάδα όμως μπορεί και θα τα καταφέρει...»

    ΑπάντησηΔιαγραφή

«Σεβαστείτε για να σας σεβαστούν»

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.