ΠΛΑΤΩΝΑΣ : «Μια από τις τιμωρίες που δεν καταδέχεσαι να ασχοληθείς με την πολιτική, είναι ότι καταλήγεις να σε κυβερνούν οι κατώτεροί σου»
ΠΛΟΗΓΗΣΗ

Νασόπουλος Διονύσης : «Διχασμένοι στο ΠΑΣΟΚ για το άρθρο 16»

Σε μεγάλο αγκάθι για το ΠΑΣΟΚ εξελίσσεται το άρθρο 16 του Συντάγματος για την ανώτατη εκπαίδευση. Ακόμη και κορυφαία στελέχη που θεωρούν ότι είναι αναγκαία η αναθεώρησή του, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων, κρίνουν ότι προέχει η ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων.
28/11/2006 | 

Σε μεγάλο αγκάθι για το ΠΑΣΟΚ εξελίσσεται το άρθρο 16 του Συντάγματος για την ανώτατη εκπαίδευση. Ακόμη και κορυφαία στελέχη που θεωρούν ότι είναι αναγκαία η αναθεώρησή του, ώστε να ανοίξει ο δρόμος για τη λειτουργία μη κρατικών πανεπιστημίων, κρίνουν ότι προέχει η ενίσχυση των δημόσιων πανεπιστημίων.

Και εισηγούνται το ζήτημα να αντιμετωπιστεί από την επόμενη Βουλή – εν ολίγοις το ΠΑΣΟΚ να μη συνταχθεί σε αυτή τη φάση με την κυβερνητική πρόταση και η ευρύτατη συναίνεση των 180 ψήφων να αναζητηθεί μετά τις εκλογές.

Το θέμα διχάζει το ΠΑΣΟΚ, όπως προκύπτει και από τις τοποθετήσεις στα «ΝΕΑ» δέκα κορυφαίων στελεχών του Κινήματος.

Οι Ευάγγ. Βενιζέλος, Απ. Κακλαμάνης, Ανδρ. Λοβέρδος, Π. Ευθυμίου και Μίμης Ανδρουλάκης τάσσονται υπέρ της καταψήφισης της επίμαχης διάταξης στην παρούσα Βουλή, ενώ οι Βάσω Παπανδρέου, Δημ. Ρέππας, Μιχ. Χρυσοχοΐδης και Μαρία Δαμανάκη προκρίνουν τις αλλαγές, παρά τον προβληματισμό που υπάρχει για τις πραγματικές προθέσεις της Ν.Δ. Θετικά αντιμετωπίζει την τροποποίηση του άρθρου 16 και η Μιλένα Αποστολάκη, υπό την απαραίτητη προϋπόθεση ότι θα συνοδεύεται από πλήρεις εγγυήσεις για τις κοινωνικές και θεσμικές συνέπειες της συνταγματικής αλλαγής.

ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ : «"Όχι" στους επιχειρηματίες κερδοσκόπους»

«ΤΟ ΑΡΘΡΟ 16 – που διαμορφώθηκε μέσα στο γόνιμο δημοκρατικό κλίμα της Μεταπολίτευσης, μετά την εμπειρία της εξέγερσης του Πολυτεχνείου και του αντιδικτατορικού φοιτητικού κινήματος – περιλαμβάνει τρεις θεμελιώδεις εγγυήσεις: Τον αποκλειστικά δημόσιο χαρακτήρα της ανώτατης εκπαίδευσης, την πλήρη αυτοδιοίκηση των ΑΕΙ και την ιδιότητα των καθηγητών τους ως δημοσίων λειτουργών, απόλυτα ανεξάρτητων και όχι ως δημοσίων υπαλλήλων, όπως συνέβαινε ώς το 1975, ή ως ιδιωτικών υπαλλήλων. Η θεωρητική θέση ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να πάψει να είναι ΝΠΔΔ και να γίνει νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου, δηλαδή να εξισωθεί θεσμικά με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, είναι άκρως επικίνδυνη για το δημόσιο πανεπιστήμιο. Υπάρχουν ελληνικά ΑΕΙ που εύκολα μπορούν να αναπτύξουν προγράμματα με το Χάρβαρντ. Όλα τα καλά ευρωπαϊκά πανεπιστήμια εξάλλου, συμπεριλαμβανομένων όλων των βρετανικών, είναι δημόσια.

Η δική μου ιστορική, κοινωνική, πολιτική και ακαδημαϊκή συνείδηση δεν μου επιτρέπει να αφήσω εν λευκώ στη διάθεση της απλής πλειοψηφίας της επόμενης Βουλής την αναδιατύπωση ή ακόμη και την κατάργηση του άρθρου 16.

Θα ψηφίσω στην επόμενη Βουλή υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16, μόνον εφόσον αυτό διασφαλίζει το κύρος του δημοσίου πανεπιστημίου, αποκλείει τους επιχειρηματίες κερδοσκόπους και προβλέπει την αξιοκρατική εισαγωγή των φοιτητών και την ακαδημαϊκή ποιότητα των καθηγητών σε όλη την Ανώτατη Εκπαίδευση. Το πρόβλημα της φοιτητικής μετανάστευσης και της ανικανοποίητης ζήτησης για ανώτατες σπουδές δεν θα λυθεί με τη συνταγματική «απορρύθμιση» του δημοσίου πανεπιστημίου».

ΜΑΡΙΑ ΔΑΜΑΝΑΚΗ : «Κρατικά και ιδιωτικά ΑΕΙ με κοινές προδιαγραφές»

«ΤΟ ΑΡΘΡΟ 16 πρέπει να αναθεωρηθεί για δύο κυρίως λόγους:

– Για να παρακολουθήσει το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα τη σημερινή ευρωπαϊκή πραγματικότητα και την εξέλιξή της.

– Για να ρυθμιστεί ο μη κρατικός εκπαιδευτικός χώρος – που απορροφά πολλές χιλιάδες νέους και καθημερινά γιγαντώνεται – με γνώμονα το δημόσιο συμφέρον και την προστασία του πολίτη. Είναι επείγουσα ανάγκη να υπαχθεί ο χώρος αυτός σε δημόσιο εκπαιδευτικό έλεγχο και προδιαγραφές ποιότητας και όχι να εποπτεύεται όπως σήμερα από το υπουργείο Εμπορίου.

Ωστόσο η αναθεώρηση δεν μπορεί να είναι εν λευκώ. Η διάταξη που θα αντικαταστήσει το σημερινό άρθρο 16 είναι θέμα μείζονος σημασίας. Εκεί βρίσκεται και η ουσιαστική διαφορά της θέσης του ΠΑΣΟΚ με αυτή της Ν.Δ. Είναι
αναγκαίο η συνταγματική ρύθμιση να αντιλαμβάνεται ως βασικό πυλώνα της ανώτατης εκπαίδευσης την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστήμιου και να εισαγάγει ενιαίο χώρο ανώτατης εκπαίδευσης με τις ίδιες προδιαγραφές και ποιοτικές απαιτήσεις ώστε να μην εκφυλιστούν τα πανεπιστήμια σε απλές σχολές κατάρτισης».

ΒΑΣΩ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ : «Να δούμε την πραγματικότητα των κολεγίων

«ΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ σύστημα χρειάζεται τεράστιες αλλαγές για να προσαρμοστούμε στις εξελίξεις. Από την πλευρά της κυβέρνησης υπάρχει μια τάση συνεχούς υποβάθμισης της παιδείας. Η υποχρηματοδότηση εντείνεται. Τα
προβλήματα είναι τεράστια. Όλα αυτά και οι αλλαγές που πρέπει να γίνουν δεν συζητούνται και συζητείται το άρθρο 16, το οποίο δεν λέω ότι δεν είναι σημαντικό, αλλά η διάσταση που δίνεται νομίζω ότι είναι εξωπραγματική.

Επικεντρωνόμαστε όλοι στο άρθρο 16 για να μη γίνουν μη κρατικά πανεπιστήμια και δεν αναγνωρίζουμε την πραγματικότητα που υπάρχει στην Ελλάδα με εκατοντάδες… «κολέγια» όπου φοιτούν δεκάδες χιλιάδες παιδιά για να πάρουν ένα αβέβαιο πτυχίο ή τον μεγάλο αριθμό φοιτητών που πηγαίνουν στο εξωτερικό.

Με δεδομένο ότι η παιδεία είναι καθοριστικός παράγοντας για την ανάπτυξη της χώρας, νομίζω ότι έχουμε ευθύνη όλοι, οι πολιτικοί, οι πανεπιστημιακοί, οι γονείς, να ξεκινήσουμε έναν ουσιαστικό διάλογο για τις μεγάλες τομές που πρέπει να γίνουν. Και βεβαίως η πολιτεία να αναλάβει τη χρηματοδότηση της δημόσιας παιδείας και να μην καλύπτεται πίσω από διάφορες δικαιολογίες για να υποχρηματοδοτεί το δημόσιο πανεπιστήμιο. Όταν υπάρχει υποχρηματοδότηση της δημόσιας παιδείας, υπάρχουν προβλήματα και αυτός είναι έμμεσα ο τρόπος να υποβαθμίζουμε τη δημόσια παιδεία. Δεν την αναβαθμίζουμε όμως με το να μην επιτρέπουμε να ιδρυθούν μη κρατικά πανεπιστήμια».

ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΟΒΕΡΔΟΣ : «Οι 180 βουλευτές να αναζητηθούν στην επόμενη Βουλή»

«ΕΙΜΑΙ ΥΠΕΡ της αναθεώρησης του άρθρου 16:

α) στην παράγραφο 2 για να κατοχυρωθεί η θρησκευτική ελευθερία στην εκπαίδευση και για να προστατευθεί η ελληνική γλώσσα.

β) στην παράγραφο 7, για να καταργηθεί η πρόβλεψη περί ανώτερης εκπαίδευσης και

γ) στην παράγραφο 5 περί ΑΕΙ, η οποία πρέπει να αλλάξει με λελογισμένο τρόπο, ώστε να κατοχυρωθούν μη κερδοσκοπικά, μη δημόσια αλλά κοινωφελή ΑΕΙ, σύμφωνα με την πρόταση του ΠΑΣΟΚ. Τις θέσεις αυτές τις έχω αναπτύξει στο πρόσφατο βιβλίο μου για την αναθεώρηση του Συντάγματος, σε πλήθος άρθρων, σε όργανα του ΠΑΣΟΚ, καθώς και σε τοποθετήσεις μου στη Βουλή.

Είμαι, όμως, κατά τής από κοινού με τη Ν.Δ. ψήφιση συνταγματικής αναθεώρησης για το άρθρο 16. Όπου, εκτός από επίμαχους τίτλους (π.χ. βασικός μέτοχος, ως προς τον οποίο η αναθεώρηση κινείται στο όριο του αυτονόητου), υπάρχουν και επίμαχα περιεχόμενα σκόπιμο είναι η ειδική ενισχυμένη πλειοψηφία των 180 βουλευτών να παραμείνει εκκρεμότητα για την επόμενη, αναθεωρητική, Βουλή. Η εγγύηση αφορά όλες τις εκφάνσεις του συσχετισμού των δυνάμεων. Η πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ στην αναθεωρητική Βουλή πρέπει να λειτουργήσει υπό την εγγύηση της ανάγκης για συναίνεση, που θα οδηγήσει στην αρτιότερη διατύπωση του άρθρου 16».

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΡΕΠΠΑΣ :«"Όχι" σε αφορισμούς για κρίσιμες επιλογές»

«Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ για το άρθρο 16 αποτελεί ένα μικρό τμήμα ενός εθνικού διαλόγου για έναν άλλο δρόμο στην εκπαιδευτική πολιτική. Η αναθεώρηση του άρθρου 16 πρέπει να υπαχθεί σε μια δέσμη ριζοσπαστικών τομών και αλλαγών που βελτιώνουν τις υποδομές, το θεσμικό πλαίσιο και αναβαθμίζουν τη δημόσια εκπαίδευση σε όλες τις βαθμίδες της. Ουδείς πρέπει να υιοθετεί το δημόσιο πανεπιστήμιο ή το δημόσιο σχολείο όπως αυτά λειτουργούν σήμερα, ως το μοντέλο που ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής, αλλά και στο επίπεδο ανάπτυξης μιας χώρας που ανήκει στην ΟΝΕ.

Η αλλαγή στο άρθρο 16 αποτελεί μια τομή που συμπληρώνει το φάσμα της παρεχόμενης εκπαίδευσης στη χώρα μας. Δεν υπονομεύει, αλλά αντιθέτως επιβεβαιώνει και αναδεικνύει τη σημασία του δημόσιου πανεπιστημίου. Πολύ περισσότερο που, κατά την άποψή μου, πρέπει να προσδιοριστούν οι λειτουργίες των μη κρατικών ΑΕΙ με συγκεκριμένους κανόνες, όπως: Ουδεμία χρηματοδότησή τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, εισαγωγή φοιτητών με σύστημα αντικειμενικό και διαφανές, πρόσληψη εκπαιδευτικού προσωπικού με προσόντα κατ' ελάχιστον ίδια με αυτά που απαιτούνται για το δημόσιο πανεπιστήμιο, ένταξή τους σε εθνικό σύστημα αξιολόγησης και πιστοποίηση των παρεχόμενων από αυτά τίτλων σπουδών.

Άρα, λοιπόν, δεν χρειάζονται αφορισμοί για τέτοιες κρίσιμες και χρήσιμες επιλογές. Αυτό που έχει σημασία είναι η θέσπιση και τήρηση ρυθμιστικών κανόνων γιατί αλλιώς μια ασύδοτη αγορά μπορεί να επιφέρει στρέβλωση και απορρύθμιση σε αξίες και αγαθά που προσδιορίζουν το μέλλον της νέας γενιάς και της χώρας».

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗΣ : «Να μη συμμετάσχουμε σε "διάλογο κωφών"»

«ΠΡΙΝ ΚΑΘΙΕΡΩΣΕΙ ο Γεώργιος Παπανδρέου τη "δωρεάν παιδεία", ως εργαζόμενος φοιτητής χρειαζόμουνα δυόμισι μηνιάτικα για την εγγραφή μου κάθε χρόνο στο πανεπιστήμιο και μισό μισθό σε κάθε εξεταστική περίοδο για εξέταστρα. Δεν θά'θελα για τα εγγόνια της γενιάς μου και τους γονείς τους, ύστερα από μισό αιώνα ν'αλλάξει μόνον ο… ταμίας. Ο ιδιώτης επιχειρηματίας στη θέση του κράτους. Αυτό θέλει η Ν.Δ. Το ΠΑΣΟΚ δεν το θέλει. Άρα, ούτε η Ν.Δ. μπορεί ν'αφεθεί στη μη κερδοσκοπική λογική της πρότασης ΠΑΣΟΚ, ούτε το ΠΑΣΟΚ στη λογική ιδιωτικοποίησης των πάντων, που πρεσβεύει η Ν.Δ. Ούτε ο λαός, πιστεύω, που βλέπει τι σήμαινε η λογική αυτή για το ΕΣΥ και τη δημόσια υγεία. Άρα, όλα πρέπει να κριθούν στην επόμενη Βουλή.

Άλλωστε ο κίνδυνος να καταρρεύσει το εκπαιδευτικό μας οικοδόμημα δεν βρίσκεται στη στέγη και τα… «κεραμίδια», όπου ψάχνει η Ν.Δ. με τους «σχολάρχες» της. Βρίσκεται στα κάτω πατώματα, στα θεμέλια και τις στατικές μελέτες, δηλαδή στις υποδομές, στους στόχους και το περιεχόμενο των σπουδών.

Γι'αυτά κυρίως μίλησε ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ προχθές στη Βουλή, καταθέτοντας και δεκαπέντε συνολικά προτάσεις. Η Ν.Δ. έχει συμφέρον – όπως κάνει για όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει καθημερινά ο τόπος – να «πετάει την μπάλα έξω από το γήπεδο», εδώ στο… άρθρο 16! Το ΠΑΣΟΚ δεν μπορεί να συνεχίζει αυτό τον "διάλογο κωφών" μαζί της, συμβάλλοντας στην επιχείρηση αποπροσανατολισμού του λαού… "διά του Συντάγματος" και των "μεταρρυθμίσεων"».

ΜΙΜΗΣ ΑΝΔΡΟΥΛΑΚΗΣ : «Η διάθεσή μου είναι συνολικά αρνητική»

«ΒΙΩΝΩ σαν αποτυχία του πολιτικού συστήματος και ειδικά σαν συλλογική αποτυχία του ΠΑΣΟΚ με βαθιές ρίζες στην πολιτική του στα πανεπιστήμια τα τελευταία δέκα χρόνια το γεγονός ότι στην ημερήσια διάταξη κυριαρχεί το άρθρο 16 και όχι η υλοποίηση όσο γίνεται πιο γρήγορα του δίπολου "χρηματοδότηση–μεταρρύθμιση" των δημοσίων πανεπιστημίων.

Τα αμιγώς δημόσια πανεπιστήμια πρέπει να λειτουργούν σε έναν ρυθμιζόμενο ανταγωνισμό ποιότητας σαν ήταν μη
κρατικά–μη κερδοσκοπικά, με χρηματοοικονομική αυτονομία και με προγραμματικά συμβόλαια που συνδέουν τη δημόσια ή μεικτή χρηματοδότηση με τα στάνταρτ ποιότητας.

Αυτόν τον μεταρρυθμιστικό στόχο κυρίως έπρεπε να υπηρετεί η αλλαγή του άρθρου 16 κι όχι η έμφαση να μετατοπίζεται στην ίδρυση νέων πανεπιστήμιων κατά κανόνα απροσδιόριστου χαρακτήρα. Η διάθεσή μου είναι συνολικά αρνητική.

Την ατζέντα έπρεπε να την έχει διαμορφώσει εδώ και χρόνια το ΠΑΣΟΚ στη βάση ότι προηγείται η μεταρρύθμιση των δημοσίων πανεπιστημίων και μετά έρχονται όλα τα άλλα».

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ : «Καμία Βουλή να μην περάσει τη διάταξη με 151 ψήφους»

«Η ΔΗΜΟΣΙΑ ελληνική ανώτατη εκπαίδευση έχει ανάγκη από μία μεγάλη και ουσιαστική μεταρρύθμιση, με κεντρικό στόχο την αναβάθμιση και διασφάλιση της ποιότητας των σπουδών, της αξίας και του αντικρύσματος των ελληνικών πτυχίων διεθνώς.

Η μεταρρύθμιση αυτή οφείλει να περιλαμβάνει την ανάγκη της υψηλής δημόσιας χρηματοδότησης, την αλλαγή του συστήματος πρόσβασης, την αλλαγή στη διάρθρωση των σπουδών, στη διοίκηση των πανεπιστημίων και ΤΕΙ, στον συνδυασμό της διαρκούς εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης, στη ριζική αλλαγή του "κλειστού τρόπου" εκλογής των καθηγητών, στην ολόπλευρη ενίσχυση της έρευνας και στη διασύνδεση των ανωτάτων ιδρυμάτων με τις παραγωγικές ανάγκες, την ανάπτυξη της χώρας και την επαγγελματική προοπτική των αποφοίτων τους.

Η αναγόρευση του άρθρου 16 σε λυδία λίθο του μέλλοντος της ανώτατης εκπαίδευσης είναι βαρύ λάθος. Καμιά από αυτές τις αναγκαίες αλλαγές δεν εμποδίζεται, κατ' ελάχιστο, από το άρθρο 16. Ούτε οι διεθνείς συνεργασίες (που έχουν ήδη αρχίσει) περιορίζονται από το άρθρο 16. Ούτε η ίδρυση μη κρατικών–μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων απαγορεύεται.

Αντιθέτως, η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων και η αναγόρευση σε πανεπιστήμια των επιχειρήσεων franchising θα οδηγήσει σε υποβάθμιση και όχι σε αναβάθμιση των ανωτάτων σπουδών.

Κατά τούτο, καμιά Βουλή δεν πρέπει να έχει την άνεση να ψηφίσει τη συνταγματική διάταξη για το άρθρο 16, με 151 ψήφους».

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ : «Να μη συγχέουμε το δημόσιο με το κρατικοδίαιτο»

«ΟΧΙ ΣΤΟ ΚΡΑΤΙΚΟ. Ναι στο δημόσιο. Υπό όρους το ιδιωτικό. Αυτό είναι το τρίπτυχο της θέσης του ΠΑΣΟΚ για τη μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση και εξηγούμαι αμέσως: το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα σήμερα πάσχει.

Πάσχει από τη νόσο των "ιερών αγελάδων" της Μεταπολίτευσης και την άκρατη ιδεολογικοποίηση που αυτή μας έχει κληροδοτήσει στα εκπαιδευτικά συγχέοντας το «δημόσιο» με το "κρατικοδίαιτο" και το "δωρεάν" με την ισοπεδωτική έλλειψη αξιολόγησης και λογοδοσίας. Πάσχει από την εμβαλωματική λογική των πολιτικών που έχουν μέχρι σήμερα εφαρμοστεί και τη συσσώρευση αποσπασματικών λύσεων.

Πάσχει από απουσία μακροπρόθεσμων στόχων και προγραμματισμού.

Πάσχει από χαμηλή παραγωγικότητα, περιορισμένη εξωστρέφεια και ανταγωνιστικότητα, ελάχιστη έως ανύπαρκτη έρευνα και καινοτομία.

Αυτή είναι η πικρή αλήθεια που η νέα γενιά συνειδητοποιεί όταν αδυνατεί να "εξαργυρώσει" το ελλειμματικό πτυχίο με μια καλή δουλειά έχοντας ήδη πληρώσει πολύ ακριβά τη λεγόμενη δωρεάν παιδεία. Και αυτή είναι σίγουρα μια στρατηγική ήττας για οποιαδήποτε χώρα επιθυμεί να διεκδικεί με αξιώσεις ρόλο και θέση στον παγκόσμιο ανταγωνισμό των σύγχρονων οικονομιών της γνώσης.

Η αναθεώρηση του άρθρου 16 δεν αποτελεί βεβαίως πανάκεια για την επίλυση του προβλήματος της ελληνικής εκπαίδευσης.

Για τον λόγο αυτό το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε μια δέσμη 15 μέτρων για όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και πάνω σ' αυτή τη δέσμη μέτρων καλούμαστε να πραγματοποιήσουμε τον εθνικό διάλογο για το μέλλον της εκπαίδευσης χωρίς ιδεοληψίες και δογματισμούς».

ΜΙΛΕΝΑ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗ : «Να εγγυηθούμε για τις συνέπειες της μεταρρύθμισης»

«Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ γύρω από την αναθεώρηση του άρθρου 16 αναγκαστικά εγείρει ορισμένα ερωτήματα:

1. Φταίει άραγε η συνταγματική απαγόρευση ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων για τη σημερινή κατάσταση στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση;

2. Δεν αποτελεί αδήριτη ανάγκη η αναθεώρηση του άρθρου 16 να συνοδευτεί με γενναία χρηματοδότηση της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της έρευνας καθώς και της δημόσιας εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων και με ένα ευρύτατο πλαίσιο μεταρρυθμιστικών αλλαγών που θα απαντούν στις ανάγκες για το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο του 21ου αιώνα;

3. Θα εγγυηθεί η πολιτεία ακαδημαϊκές προδιαγραφές αντίστοιχες του όρου "πανεπιστήμιο" για την ίδρυση και λειτουργία αυτών των νομικών προσώπων ή το εγχείρημα θα ταυτιστεί με τη συνολική περαιτέρω υποβάθμιση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;

Το ΠΑΣΟΚ διαμορφώνει μέσα από τις πρωτοβουλίες του ένα αίσθημα ασφάλειας και εμπιστοσύνης στους πολίτες σε σχέση με τον τρόπο με τον οποίο οραματίζεται και θα υλοποιήσει την εκπαιδευτική μεταρρύθμιση συνολικά.
Οφείλουμε να εγγυηθούμε τόσο τις κοινωνικές όσο και τις θεσμικές συνέπειες αυτής της συνταγματικής μεταρρύθμισης αν δεν θέλουμε να γίνουμε συμμέτοχοι μιας «αλλαγής» που θα αποδειχτεί αναντίστοιχη του οράματος και των προσδοκιών μας».

tanea.gr
ΔΙΑΔΩΣΕΤΟ
ΣΥΝΘΗΜΑ ΚΙΝΗΜΑτος

Archi Damos

ΚΙΝΗΜΑτίας : «Εις υγείαν των πρώην ΚΚΕδων που μαθήτευσαν στο ΠΑΣΟΚ και σήμερα παίρνουν το πτυχίο τους στα θρανία του ΣΥΡΙΖΑ με δάσκαλο τον Καμμένο Πάνο».

ΚΑΝΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ στο DISQUS, ΤΣΑΜΠΑ ΕΙΝΑΙ!:

0 ΣΧΟΛΙΑ:

«Σεβαστείτε για να σας σεβαστούν»

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.