29/07/2007 | Η ηγεσία του υπουργείου Δημόσιας Τάξης έχει λάβει από τα τέλη του 2003 μέχρι σήμερα τέσσερις δραματικές προειδοποιήσεις τόσο από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας όσο και από την Πυροσβεστική Υπηρεσία για την άμεση ανάγκη αντικατάστασης των παλαιών αεροσκαφών τα οποία, εκτός από ανεπαρκή επιχειρησιακά, είναι και επικίνδυνα. Σε όλες όμως κώφευσε. Σήμερα, τριάμισι χρόνια μετά, ξεκινάει και πάλι τις μελέτες με εντολή του υπουργού Β. Πολύδωρα, από το μηδέν.
Από τα 22 ιδιόκτητα Canadair, τα 12 (CL-215) είναι απαρχαιωμένα και επικίνδυνα. Χρησιμοποιούνται όμως ακόμα ως λύση ανάγκης ελλείψει νέων. Δέκα νέου τύπου Canadair (CL-415) είχαν παραγγελθεί το 1999 και σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος του έργου κατάσβεσης δουλεύοντας στα όρια των αντοχών τους. Από αυτά έχουν μείνει σήμερα οχτώ. Ενα κατέπεσε την περασμένη εβδομάδα στα Στύρα παρασύροντας στον θάνατο τους δύο πιλότους και το άλλο βγήκε εκτός λειτουργίας πέρυσι.Παρότι η αχίλλειος πτέρνα του εναέριου συστήματος δασοπυρόσβεσης, που θεωρείται και το πιο κρίσιμο, αφού τα αεροσκάφη μπορούν να φτάσουν σε σημεία που δεν έχουν πρόσβαση πεζά τμήματα, είναι γνωστή εδώ και χρόνια, καμία ενέργεια δεν έχει γίνει τα τελευταία τριάμισι χρόνια προκειμένου η χώρα να αποκτήσει έναν αξιόπιστο στόλο πυροσβεστικών αεροσκαφών, που θα μπορεί να αντεπεξέλθει των περιστάσεων.
Τα νοικιάζουν «χρυσά»
Αντ αυτού επιλέγεται κάθε χρόνο η λύση της ενοικίασης πυροσβεστικών ελικοπτέρων, τα οποία τα πληρώνει το δημόσιο «χρυσά».
Ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Βύρων Πολύδωρας αλλά και ο προκάτοχός του Γιώργος Βουλγαράκης έχουν δεχθεί πλήθος εισηγήσεων τόσο από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας όσο και από την Πυροσβεστική Υπηρεσία για την ανάγκη αντικατάστασης των παλαιών Canadair και τα επιχειρησιακά προβλήματα που αυτά δημιουργούν.
Ολες έχουν αγνοηθεί. Μόλις τον περασμένο Απρίλιο σε ένα κρεσέντο παραλογισμού, ο κ. Πολύδωρας έθεσε το ζήτημα της αντικατάστασης των Canadair σε μηδενική βάση, ζητώντας από το ΓΕΑ να ετοιμάσει άμεσα σχετική εισήγηση, σαν να μην είχε προηγηθεί μέχρι σήμερα καμία.
Οπως φαίνεται όμως ο εκσυγχρονισμός του στόλου δεν προσκρούει απλά στην ολιγωρία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Δημόσιας Τάξης αλλά και στα συμφέροντα που έχουν αναπτυχθεί γύρω από την ενοικίαση των πυροσβεστικών ελικοπτέρων από τη μία και τον πόλεμο των μεσαζόντων, που μαίνεται, γύρω από τον τύπο των νέων πυροσβεστικών που θα προμηθευτεί το Δημόσιο από την άλλη.
Ενδεικτικό είναι ότι μαζί με τις υπερβάσεις λόγω επιπλέον ωρών πτήσης η ενοικίαση των ελικοπτέρων στοιχίζει κάθε χρόνο στην Πυροσβεστική από 60 εκ. ευρώ ως 80 εκ. ευρώ, τη στιγμή που το κόστος των αρχικών συμβάσεων δεν ξεπερνά τα 20 εκ. ευρώ με 30 εκ. ευρώ.
Με τα χρήματα του ενοικίου κάθε χρόνο θα μπορούσαν να αγοράζονται τρία με τέσσερα καινούργια Canadair ή άλλου τύπου πυροσβεστικά αεροσκάφη.
Η πρώτη εισήγηση του Γενικού Επιτελείου Στρατού για την ανανέωση του πυροσβεστικού στόλου της Πολεμικής Αεροπορίας είχε φτάσει στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης στο τέλος του 2003. Αυτή την εισήγηση βρήκε στο γραφείο του ο Γ. Βουλγαράκης όταν λίγους μήνες μετά έγινε υπουργός.
Εκεί αναφερόταν με έντονο ύφος ότι «υπάρχει επιχειρησιακή απαίτηση απόσυρσης των αεροσκαφών CL-215». Το θέμα θάφτηκε, πόσω μάλλον που η «απαίτηση» προερχόταν από την προηγούμενη ηγεσία του ΓΕΑ.
Τον Ιούλιο του 2005 η Διοίκηση Αεροπορικής Υποστήριξης υπέβαλε στις συναρμόδιες υπηρεσίες έγγραφο με θέμα «Μελέτη βιωσιμότητας - Προοπτική Εκμετάλλευσης Α/Φ Cl 215».
Και σε αυτή τη μελέτη γινόταν λόγος για την ανάγκη άμεσης αντικατάστασης των παλιών Canadair και γινόταν μνεία στο ότι 14 από αυτά έχουν κλείσει το 30ό έτος πτητικής δραστηριότητας όπως και στο ότι η «δυνατότητα αεροπυρόσβεσης σε δεδομένο χρόνο των CL-415 και των CL-215 σε απόλυτες τιμές είναι της τάξης του 1 προς 1,42».
Η εισήγηση της Πυροσβεστικής
Σχετική εισήγηση όμως είχε κάνει το 2005 και ειδική επιτροπή που συνεστήθη στο Πυροσβεστικό Σώμα για τη σύνταξη τεχνοοικονομικής μελέτης διαχείρισης εναέριων μέσων.
Η επιτροπή στην παράγραφο 3 της μελέτης πρότεινε τη σταδιακή απόσυρση των CL-215 τονίζοντας όμως ότι η «διατήρηση διαθεσιμότητας των αεροσκαφών πρέπει να παραμείνει στα σημερινά επίπεδα».
Τον Απρίλιο του 2006, η Διοίκηση Αεροπορικής Υποστήριξης υπέβαλε μία ακόμη μελέτη βιωσιμότητας των CL-215.
Εκεί αναφερόταν ότι η κάθε υδροληψία των CL-215 στοιχίζει 2.000 ευρώ με 2.500 ευρώ περισσότερα από αυτή των CL-415.
ΘΑ ΑΓΟΡΑΖΑΝ 10 ΑΕΡΟΠΛΑΝΑ
Χορός εκατ. ευρώ με τις ενοικιάσεις
Ενα ολόκληρο σύστημα που έχει στηθεί γύρω από τις ενοικιάσεις των πυροσβεστικών ελικοπτέρων και μισθώνει στο δημόσιο «χρυσά» τα εναέρια μέσα ενώ ταυτόχρονα μπλοκάρει κάθε προσπάθεια αγοράς νέων αεροσκαφών καταγγέλλουν πρώην και νυν στελέχη της Πυροσβεστικής.
Κάθε χρόνο, η Πυροσβεστική μισθώνει από 7 ως 10 ελικόπτερα με αρχικό κόστος ενοικίασης 25 - 30 εκ., το οποίο φτάνει τελικά συνήθως τα 60 - 80 εκ..
Αξίζει να σημειωθεί ότι, το κόστος για την αγορά ενός νέου τύπου Canadair είναι 20 εκ. ευρώ. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια δηλαδή θα μπορούσαν να είχαν αγοραστεί 10 νέα πυροσβεστικά αεροσκάφη με τα χρήματα που διατέθηκαν για την ενοικίαση.
Η απόλυτη εξάρτηση της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας από τους δύο προμηθευτές της έχει οδηγήσει σε φαινόμενα κατάχρησης. Στη νέα σύμβαση που υπέγραψε η υπηρεσία το 2007 για την ενοικίαση τεσσάρων ρωσικών εναέριων πυροσβεστικών μέσων, η αύξηση του μισθώματος που ζήτησε και πήρε η εταιρεία που μεσολαβεί ήταν της τάξης του 25% σε σχέση με πέρυσι. Μέχρι το 2006 κάθε τέτοιο πυροσβεστικό αεροσκάφος νοικιαζόταν για τη σεζόν έναντι 1,6 εκ. ευρώ. Για το 2007 η προϋπολογισθείσα δαπάνη ήταν 1,7 εκ. ευρώ περιλαμβάνοντας τη μεσοσταθμική αύξηση του πληθωρισμού. Τελικά τα αεροσκάφη νοικιάστηκαν για 1,9 εκ. ευρώ και μάλιστα η υπέρβαση αυτή έλαβε και την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΤΑ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ΤΟΥ «ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ»
01/08/2003 | Το 2003 το ΓΕΑ έστειλε το πρώτο «σήμα» για την ανάγκη αντικατάστασης των παλαιών Canadair. Το θέμα δεν προωθήθηκε λόγω των εκλογών και την εισήγηση βρήκε λίγους μήνες μετά στο γραφείο του ο νέος υπ. Δημ. Τάξης Γ. Βουλγαράκης.
12/01/2005 | Στις αρχές του 2005 ειδική επιτροπή της Πυροσβεστικής κατόπιν παραγγελίας του υπ. Δημόσιας Τάξης εκπόνησε μελέτη για τον εκσυγχρονισμό του εναέριου στόλου.
26/07/2005 | Λίγους μήνες αργότερα η αρμόδια υπηρεσία του ΓΕΑ επανήλθε στο θέμα της αντικατάστασης των παλαιών πυροσβεστικών αεροσκαφών επισημαίνοντας ότι κάποια από αυτά έχουν ήδη κλείσει 30 χρόνια ζωής και έχουν κάνει χιλιάδες ώρες πτήσης.
11/04/2006 | Τον Απρίλιο του 2006 το ΓΕΑ έστειλε και νέο «σήμα» για τα προβλήματα των Canadair CL-215. Ενα χρόνο αργότερα ο υπ. Δημόσιας Τάξης Β. Πολύδωρας, παρήγγειλε νέα μελέτη σαν να μην είχε προηγηθεί όλη η προηγούμενη αλληλογραφία.
Ιπτάμενες βόμβες τα παλιά αεροπλάνα
Η ανεπάρκεια των πυροσβεστικών αεροσκαφών σε συνθήκες αυξημένων απαιτήσεων δεν φάνηκε μόνο στις φετινές εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Δεν έχει περάσει ούτε ένας χρόνος από τη μεγάλη πυρκαγιά της Χαλκιδικής και όλοι θυμούνται ότι στην επιχείρηση δεν συμμετείχε ούτε ένα Canadair.
Σύμφωνα με τις περυσινές εξηγήσεις του αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος, Ανδρέα Κόη, 5 είχαν συμπληρώσει τις απαιτούμενες ώρες πτήσης και 7 βρίσκονταν καθηλωμένα στο έδαφος με σοβαρά μηχανικά προβλήματα. Σύμφωνα άλλωστε με τις δηλώσεις του υπουργού Εσωτερικών Πρ. Παυλόπουλου, τα παλαιού τύπου Canadair CL-215 δεν μπορούν να πετάξουν σε θερμοκρασίες υψηλότερες των 38 βαθμών Κελσίου.
Το μεγαλύτερο μέρος του έργου της κατάσβεσης πέφτει στην πλάτη των 8 νέων Canadair, τα οποία μέσα σε λίγα χρόνια έχουν δεχθεί εξαιρετική καταπόνηση και υπάρχουν ήδη δύο απώλειες.
Σύμφωνα με υπολογισμούς της Πολεμικής Αεροπορίας, τουλάχιστον το 65% των υδροληψιών γίνεται από τα Canadair CL-415. Τα Canadair CL-215 χρησιμοποιούν τεχνολογία του 1940 και έχουν αγοραστεί τη δεκαετία του 70. Δεν μπορούν να ανεφοδιαστούν με νερό εφόσον υπάρχει ύψος κύματος μεγαλύτερο του ενός μέτρου και έχουν μικρή χωρητικότητα υδατοδεξαμενών.
Το ΓΕΑ εκτιμά ότι κάθε υδροληψία με CL-215 κοστίζει 2.000 ευρώ με 2.500 ευρώ περισσότερα από ό,τι με ένα CL-415, ενώ για κάθε μία υδροληψία που κάνει το Canadair CL-415 το CL-215 πρέπει να κάνει μιάμιση με επιπτώσεις στον γενικότερο συντονισμό των εναέριων μέσων. Εξάλλου λόγω βλαβών και αναγκών συντήρησης στις συνήθεις συνθήκες, διαθέσιμα επιχειρησιακά είναι το 70% αυτών.
Τα ψέματα της κυβέρνησης
Την ώρα, που ο υπουργός Δημόσιας Τάξης Β. Πολύδωρας είχε στα χέρια τουλάχιστον τέσσερις μελέτες για την αντικατάσταση του παλαιού στόλου των Canadair, τον περασμένο Απρίλιο, έδινε ένα πρωτοφανές επικοινωνιακό σόου ζητώντας σε δραματικό ύφος από το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας να προχωρήσει άμεσα σε μελέτη για την αξιολόγηση του παλαιού υλικού. Σύμφωνα με τον υπουργό, ο εκσυγχρονισμός του στόλου θα πρέπει να ξεκινήσει από την ερχόμενη αντιπυρική περίοδο, τη στιγμή που από το 2003 οι εισηγήσεις έλεγαν ότι αυτό θα πρέπει να γίνει άμεσα.
«Για τα παλιά Canadair περιμένουμε μία έκθεση, όχι μόνο περιμένουμε, τώρα ζητώ και το λέω για την Πολεμική Αεροπορία, να επιταχυνθεί η έκθεση για την αξιολόγηση του παλαιού υλικού, για να προχωρήσουμε, δεν είναι για την παρούσα αντιπυρική περίοδο, αλλά χρειάζομαι τουλάχιστον μερικούς μήνες ώστε να είμαστε έτοιμοι του χρόνου για την ανανέωση, κύριοι της Πολεμικής Αεροπορίας», δήλωνε στις 14 Απριλίου 2007 ο υπουργός Δημόσιας Τάξης.
#ethnos.gr
ΚΑΝΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΙΟ στο DISQUS, ΤΣΑΜΠΑ ΕΙΝΑΙ!:
0 ΣΧΟΛΙΑ:
«Σεβαστείτε για να σας σεβαστούν»
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.